http://mehrabane.ir
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

بسم الله الرحمن الرحیم
سلامی دوباره به خوانندگان گرامی. سوال شانزدهم :

اگه انتخابات آزاده پس این نظارت استصوابی دیگه چه صیغه ایه؟

استصواب از ماده صواب (عمل درست) و به معنای صحیح شمردن و بی اشکال دونستن یه کاریه.
اصطلاح "نظارت استصوابی"به معنی نظارتی همراه با حضور در مراحل تصمیم گیری و تصویب اقدامات انجام شده و جلوگیری از هرگونه اشتباه یا سوء استفاده احتمالی مجریانه (نظارت فعال یا
Active  ).

نظارت استصوابی چند مدله:
1. نظارت استصوابی تطبیقی: تقریبا یعنی همه آدما و عملکردشون مشکل دارن مگر خلافش ثابت بشه (اصل وجوب احتیاط).
2. نظارت عدم مغایرت و تعارض
: این برعکس قبلیه .یعنی همه انسانها و اعمالشون ان شاء الله خوبن مگر خلافش برای ناظر به اثبات برسه (اصل برائت). بهش نظارت استصوابی حداقلی هم میگن.
3. نظارت مطلق
: به طور کل اعتبار قانونی مجریان، وابسته به وجود و اظهار نظر ناظره (اصل ...؟).
با اینکه قانون اساسی در اصل 19نوع نظارت شورای نگهبان رو صراحتا تعیین نکرده ولی در اصل 98، تفسیر اون رو به عهده خود این شورا گذاشته. نظارت فعلی شورای نگهبان بر انتخابات و نامزدهای اون، در اکثر موارد از نوع دومه (نظارت عدم تعارض یا حداقلی)

اما در پاسخ به سوال شما باید عرض کنم :
اولا نظارت استصوابی یه مساله کاملا عقلاییه. فرض کنیم اگر تشکیلات "نظام پزشکی" در جامعه‏، بعد از احراز صلاحیت اطبا به اونا اجازه طبابت بده و از بعضی دیگه بدلایل منطقی سلب صلاحیت کنه، معناش این نیست که جلوی آزادی انتخاب پزشک رو از مردم گرفته، بلکه نوعی یاری دادن به کسانیه که به لحاظ تخصصی قادر به تشخیص صلاحیت علمی مدعیان طبابت نیستن.
قراردادن شرایط ویژه برای انتخاب کننده ها و انتخاب شونده ها در مسئولیتهای مهم و حیاتی باعث میشه که هم وظایف محوله به فرد مورد نظر به درستی انجام بگیره و هم حقوق و مصالح شهروندان در اثر بی کفایتی و نالایق بودن مسئول برگزیده شده، پایمال نشه.
ثانیا چنین نظارتی توی همه کشورها و نظام‏های موجود دنیا اعمال میشه. مثلاً یکی از شرایط معتبر در تمام نظام‏های حقوقی جهان اینه که نامزد مورد نظر، سابقه کیفری نداشته باشه. چنین افرادی از یه سری حقوق اجتماعی از جمله انتخاب شدن برای مجالس تصمیم‏گیری، هیأت‏های منصفه، شوراها و ... محرومن.
ثالثا قانون اساسی ( که صراحتا به نظارت شورای نگهبان اشاره کرده ) با رای مثبت مردم، تصویب شده و به رسمیت رسیده. خب اگه مردم قبولش نداشتن که بهش رای نمیدادن. میدادن ؟

انگشت انتخاب


نوشته شده   توسط مسعود چهارشنبه 85/9/8 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
آرشیو سوالات
[عناوین آرشیوشده]